Artikel 1. Begrippen In deze reisvoorwaarden wordt verstaan onder: 1. De reisorganisator:
degene die, in de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen naam aan het publiek of
aan een groep personen van te voren georganiseerde reizen aanbiedt. 2. De reiziger:
de wederpartij van de reisorganisator. 3. De reisovereenkomst: de overeenkomst waarbij
de reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van
een door hem aangeboden van tevoren georganiseerde reis die een overnachting of een
periode van meer dan 24 uur omvat alsmede ten minste 2 van de volgende diensten:
a) vervoer, b) verblijf, c) een andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende
toeristische dienst, die een significant deel van de reis uitmaakt.
Artikel 2. Reisovereenkomst 1. De reisovereenkomst komt tot stand door aanvaarding
door de reiziger van het aanbod van de reisorganisator. Dit geschiedt schriftelijk,
per email. 2. Indien de reiziger minderjarig is, is tevens de handtekening van ouder
of voogd vereist. 3. Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zonodig
door deze worden herroepen. Herroeping dient onverwijld na de aanvaarding te geschieden. 4.
Na ontvangst van de boekingsbevestiging annex factuur dient binnen 7 dagen een aanbetaling
van 50% van de reissom (met een minimum van Euro 100,- per persoon), te worden voldaan. 5.
Het restant van de reissom dient uiterlijk 8 weken voor vertrekdatum in bezit van
de reisorganisator te zijn. 6. Bij aanmelding binnen 8 weken voor vertrek dient de
gehele reissom onmiddellijk te worden voldaan. 7. In geval van niet tijdige betaling
door de reiziger kan na sommatie en na het verstrijken van de in sommatie gestelde
termijnen de reis door de reisorganisator ontbonden worden. In dit geval verplicht
de reiziger zich tot vergoeding van de door de reisorganisator gemaakte communicatie-
en annuleringskosten, welke zullen worden verrekend met het inschrijfgeld. Het saldo
dient onmiddellijk te worden betaald. 8. Alle kosten welke door de reisorganisatie
moeten worden gemaakt om de door haar toekomende gelden te innen zullen worden verhaald
op de reiziger.
Artikel 3. Reissom 1. Behoudens uitzonderingen (zoals bij autohuren) gelden de gepubliceerde
reissommen per persoon op basis van 2 reizende personen.. In deze reissommen zijn
uitsluitend inbegrepen de diensten en voorzieningen zoals in het programma vermeld.
Programma suggesties zoals in het programma vermeld (activiteiten, restaurants enz)
zijn niet bij de reissom inbegrepen tenzij specifiek als zodanig vermeld. 2. De gepubliceerde
reissommen zijn gebaseerd op prijzen,belastingen en valutakoersen zoals deze bekend
waren aan de reisorganisator op de dag van de offerte. 3. Indien de in lid 2 genoemde
prijzen, belastingen of valutakoersen veranderen, behoudt de reisorganisator zicht
het recht voor de reissommen te wijzigen. Van een dergelijke wijziging zal de reiziger
5 werkdagen voor de datum van de 2e betaling op de hoogte worden gesteld. Indien
de reiziger verkiest de totale reissom in 1 keer te voldoen binnen 10 dagen na ontvangst
van de factuur dan zal er geen verhoging van de reissom vanwege een gewijzigde valuta
koers plaatsvinden. 4. Indien de reisorganisator na het sluiten van de reisovereenkomst
de reissom door wijzigingen in belastingen, valuta-koerswijzigingen etc., met meer
dan 15% verhoogt, heeft de reiziger het recht de reisovereenkomst te annuleren, echter
uitsluitend binnen 5 dagen na ontvangst van de desbetreffende mededeling. Indien
in geval van een groepsreis een zodanig aantal reizigers van dit annuleringsrecht
gebruik maakt dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid van de reisorganisator
niet meer gevergd kan worden dat hij de reis uitvoert, heeft hij jegens de overige
reizigers de met hen gesloten reisovereenkomsten met onmiddellijke ingang op te zeggen. 5.
Indien een verhoging van de reissom leidt tot ontbinding van de reisovereenkomst
door de reiziger, dan verplicht de reisorganisator zich tot het zo spoedig mogelijk
restitueren van de reeds betaalde reissommen.
Artikel 4 Reisduur en reisprogramma
1. Een in de reisvoorstel c.q. definitieve reisschema (of in het geval van groepsreizen
met begeleiding de publicatie van de reisorganisatie) vermelde reisduur staat aangegeven
in hele dagen, waarbij de dag van vertrek en aankomst, ongeacht het tijdstip, als
hele dagen worden geteld. Niet de in de definitieve reisschema (of in het geval van
groepsreizen met begeleiding de publicatie) vermelde tijden, maar de tijden die vermeld
staan in de reisbescheiden gelden als de relevante tijdstippen.
2. Incidentele of structurele wijzigingen in de dienstregelingen en vluchtschema's
van vervoerders kunnen van invloed zijn op de reis. Behoudens aanspraken op de door
de reiziger verplicht af te sluiten reisverzekering en een eventueel af te sluiten
annuleringsverzekering, heeft de reiziger geen recht op restitutie van een deel van
de reissom indien de tijdstippen van vertrek tengevolge van genoemde wijzigingen,
niet meer dan 36 uur afwijken van het oorspronkelijke tijdstip. Voorts is de reisorganisator
niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van vertragingen. Indien tijdens
de reis blijkt dat tengevolge van deze veranderingen de reisduur wordt verlengd,
komen de kosten voor extra logies voor rekening van de reisorganisator voor zover
deze niet kunnen worden verhaald op de verplichte reisverzekering.
Artikel 5 Bagage
1. De reisorganisator is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of het verloren
gaan van bagage, reisbescheiden en reisdocumenten.
Artikel 6. Reisbescheiden 1. De reiziger dient bij vertrek en tijdens de reis in het
bezit te zijn van een geldig paspoort en de eventueel vereiste visa alsmede inentings-
en vaccinatiebewijzen. Indien de reiziger bij gebrek aan de nodige documenten en
de genoemde bewijzen de reis niet of slechts gedeeltelijk kan maken, komt zulks met
alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn eigen rekening. 2. De reiziger dient gedurende
de reis in het bezit te zijn van een geldige reis ongevallen- reisbagage- en ziektekostenverzekering.
Artikel 7. Opzegging of wijziging 1. De reisorganisator mag de reisovereenkomst op
een wezenlijk punt wijzigen, wegens gewichtige, de reiziger onverwijld meegedeelde
omstandigheden. De reiziger kan in dit geval de reis annuleren. 2. De reisorganisator
mag de reisovereenkomst ook op een niet wezenlijk punt wijzigen wegens de reiziger
onverwijld meegedeelde gewichtige omstandigheden. In dat geval kan de reiziger slechts
annuleren indien de betreffende wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis
strekt. 3. De reiziger die gebruik maakt van het recht om ingevolge lid 1. of lid
2. van dit artikel de reisovereenkomst te annuleren, moet dit schriftelijk binnen
48 uur na ontvangst van het bericht over de wijziging aan de reisorganisator kenbaar
maken. De reisorganisator zal de geheel of gedeeltelijk betaalde reissommen in dit
geval restitueren. 4. In de plaatsstelling. Indien de reiziger of één van de deelnemers
verhinderd is (zijn) deel te nemen aan de reis dan kan / kunnen deze op verzoek van
de reiziger worden vervangen door een andere persoon c.q. andere personen als de
vervangers voldoen aan alle in de reisvoorwaarden verbonden voorwaarden en het verzoek
uiterlijk 14 dagen voor vertrek wordt ingediend. Daarbij dienen de voorwaarden van
de betrokken dienstverleners en leveranciers van Ntshava zich niet te verzetten tegen
de in de plaatsstelling. Reiziger en plaatsvervanger(s) zijn hoofdelijk aansprakelijk
voor betaling van de verschuldigde reissom(men), vermeerderd met wijzigingskosten
van Euro 100- plus extra kosten voor in de plaatsstelling berekend door leveranciers.
Artikel 8. Annulering Indien de reiziger de geboekte reis annuleert, zijn de volgende
bedragen aan de reisorganisator verschuldigd: • bij annulering tot 8 weken voor vertrek:
het aanbetalingbedrag= 50% van de reissom. • bij annulering tussen 8 en 4 weken voor
vertrek: 75 % van de reissom. • bij annulering vanaf 4 weken voor vertrek of later:
100 % van de reissom Indien gewenst dienen reizigers zelf zorg te dragen voor het
afsluiten van een annuleringsverzekering
Artikel 9. Verplichtingen van de reisorganisator 1. De reisorganisator verplicht zich
tot het uitvoeren van de reisovereenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de
reiziger op grond van de reisovereenkomst redelijkerwijs mocht hebben. De uitvoering
van de reisovereenkomst dient mede te worden beoordeeld aan de hand van de stand
van de techniek, de beperkingen, de gebruiken en gewoonten die de bijzondere bestemmingen
van de reisorganisator met zich meebrengen. 2. De reisorganisator is niet aansprakelijk
voor het niet of slecht uitvoeren van de reisovereenkomst, voor zover de tekortkomingen
niet te wijten zijn aan zijn schuld, noch krachtens de Nederlandse wet of in het
verkeer in Nederland geldende opvatting aan hem zijn toe te schrijven. 3. De reisorganisator
is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen,
indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die deze op grond van
de reisovereenkomst redelijkerwijs mocht hebben. Indien de oorzaak daarvan aan de
reiziger moet worden toegerekend, is de reisorganisator tot verlening van hulp en
bijstand slechts verplicht indien dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden.
De aan de hulp en bijstand klevende kosten komen in dat geval voor rekening van de
reiziger. De kosten komen voor rekening van de reisorganisatie indien de tekortkoming
van de uitvoering van de reisovereenkomst aan hem is toe te rekenen. Artikel 8. Verplichtingen
van de reiziger 1. De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van
Ntshava en haar leveranciers en / of dienstverleners ter bevordering van een goede
reis. De reiziger gaat door reservering hiermee akkoord ook wanneer hij afziet van
zijn recht van kennisname. De reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door
ongeoorloofde gedragingen en / of nalatigheid. 2. Voor schade aan gehuurde objecten
(appartement / hotel / auto) dient de reiziger ter plaatse een borgsom te voldoen,
bijna altijd door middel van een geldige creditcard, waarop alle schaden en / of
vermissingen kunnen worden ingehouden. Deze borgsom wordt ter plaatse terugbetaald
indien geen schaden zijn voorgekomen. 3. De reiziger dient zich uiterlijk 72 uur voor
vertrek van de terugreis bij de plaatselijke agent of vertegenwoordiger te vergewissen
van het exacte tijdstip van terugkeer.
4. De reiziger of deelnemer die hinder of last oplevert zodanig dat een goede uitvoering
van de reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt, of kan worden bemoeilijkt,
kan door Ntshava of haar plaatselijke vertegenwoordiger van (voortzetting van) de
reis worden uitgesloten. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van
de reiziger.
Artikel 10. Klachten 1. De reiziger is verplicht klachten over door hem ter plaatse
geconstateerde, of door hem als zodanig beoordeelde, nalatigheden in de uitvoering
van de reisovereenkomst zo spoedig mogelijk ter plaatse schriftelijk mede te delen
aan de vertegenwoordiger van Ntshava. Deze zal direct streven naar een passende oplossing. Artikel
10. Aansprakelijkheid 1. De reisorganisator is niet aansprakelijk voor schade ten
gevolge van het niet goed uitvoeren van de reisovereenkomst, indien en zover de tekortkoming
in de uitvoering toe te schrijven is aan de reiziger. 2. Wanneer de reisorganisator
op grond van het artikel 7.1 aansprakelijk is voor de door de reiziger geleden schade,
zal zijn aansprakelijkheid beperkt c.q. uitgesloten zijn overeenkomstig de ter zake
internationale verdragen. Hij aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade waarvoor
aanspraak op vergoeding bestaat uit hoofde van een reis en / of annuleringskosten
verzekering. 3. Indien de reisorganisator jegens de reiziger aansprakelijk is voor
derving van reisgenot, bedraagt de vergoeding ten hoogste eenmaal de reissom. 4. De
aansprakelijkheid van de reisorganisator voor schade die de reiziger in de uitoefening
van zijn beroep of bedrijf lijdt, bedraagt ten hoogste eenmaal de reissom. 5. Onverminderd
het bepaalde in dit artikel is de aansprakelijkheid van de reisorganisator voor andere
schade dan veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger tot ten hoogste eenmaal
de reissom. 6. Kennelijke fouten of vergissingen in het reisprogramma op internet
of andere publicaties binden de reisorganisator niet.